CONSTRUCCIÓN DE
LA CASAS
EN LAS CIUDADES
DE LA MEMORIA

CONSTRUCTION
OF THE HOUSES
IN THE CITIES
OF MEMORY

CONCEPT:

ERNESTO BAUTISTA

CAST:

ELIZABETH RIVAS

MAURICIO KABISTAN

MANUEL BOLAÑOS

EDITION

ERNESTO BAUTISTA

TATIANA PUERTO

ICIs
NOTES FOR TOMORROW

“Somos lo que percibimos.”

Construcción de las ciudades de la memoria es un trabajo en video del artista salvadoreño Ernesto Bautista que habla a través de los recuerdos de sus más allegados. Bautista entrevistó a varios allegados para preguntarles sobre la primera casa en la que vivieron o la primera casa que perdieron. Sobre estos recuerdos orales, el artista construye una ciudad modelada en 3D con todas las casas que sus amigos recuerdan, casas que para ellos ya no existen, pero que vuelven a ser reales en esta nueva virtualidad.
El proyecto de Bautista remite a casas del pasado. Casas que alguna vez fueron un hogar muy querido y ahora son solo un recuerdo. Casas que se perdieron por desplazamientos forzados, divorcios, violencia o incluso cambios como nuevos miembros de la familia. En el contexto de una pandemia y esta exposición, ¿qué significa un hogar ahora? ¿Qué nuevos recuerdos estamos creando en nuestros lugares actuales?
Como dice Bautista “esta es la recreación de casas dentro de una heterotopía, un escenario virtual”. Esta ciudad virtual crece con nuevas casas que los amigos siguen recordando. La obra captura lo que es importante de una casa para las personas que la habitan y cómo nos relacionamos con los espacios y los objetos. Captura cómo nuestros cuerpos encuentran comodidad en una habitación, un sofá, una persona. Esta pieza es un retrato del espacio más íntimo que tenemos, nuestra casa, que nos vemos obligados a descubrir ahora de una forma nueva y que se convertirá en un recuerdo años después.

Construction of the cities of memory is a video work by Salvadoran artist Ernesto Bautista that speaks through the memories of his closest friends. Bautista interviewed several close ones to ask them about the first house they lived in or the first house they lost. Upon these oral memories, the artist builds a 3D modeled city with all the houses his friends remember, houses that no longer exist for them, but are real again in this new virtually. 
Bautista’s project refers to houses from the past. Houses that were once a very dear home and are now just a memory. Houses that were lost due forced displacements, divorces, violence or even changes like new family members. 
In the context of a pandemic and this exhibition, what does a home mean now? What new memories are we creating in our current places?
As Bautista says “this is the recreation of houses inside a heterotopy, a virtual stage”. This virtual city grows with new houses that friends keep remembering. The work captures what is important about a house to the people that live in it and how we relate to spaces and objects. It captures how our bodies find comfort in a room, a couch, a person. This piece is a portrait of the most intimate space we have, our house, one that we are forced to discover now in a new way and that will become a memory years ahead.






JOSSELINE PINTO.

SINOPSIS

Three characters narrate over the years their experiences in their childhood homes, which today can only be accessed through their memories. The memories of these spaces become an allegory of the confinement that inhabits them.

Tres personajes narran a lo largo de los años sus vivencias en las casas de su infancia las cuales hoy solo pueden acceder a través de sus recuerdos.  Las memorias de estos espacios, se convierten en una alegoría del encierro que les habita.

Cantor Fitzgerald Gallery, Haverford College

Sifang Art Museum

Contemporary Calgary

Pera Museum

TheCube Project Space

Te Uru Waitākere Contemporary Gallery

National Gallery of Zimbabwe

Marjorie Barrick Museum of Art, University of Nevada, Las Vegas

Blue Galleries, Boise State University

Koa Gallery, Kapi‘olani Community College

Plug In Institute of Contemporary Art

Humber Galleries at Humber College

Parallax Art Center

Samuel Dorsky Museum of Art, SUNY New Paltz

San Luis Obispo Museum of Art

Thanks to all of the people who has believed in the project and still continue to support the research and the situations wher it comes from.

Currently El Salvador is living a situation of change, and having more disappearings than ever in his story.