ERNESTO BAUTISTA

writer – filmmaker – visual artist

Project co-created with colombian artist Tatiana Puerto, Error Proyecto (based in Puebla, Mexico) and mexican collective Transmisión Nereidas.

Proyecto co-creado con la artista colombiana Tatiana Puerto, Error Proyecto (basado en Puebla, México) y el colectivo mexicano Transmisión Nereidas.


ENGLISH TITLE

THE LAST TRANSMISSION OF THE NEREIDAS

YEAR RELEASE

Unreleased

DIRECTOR

Tatiana Puerto, Ernesto Bautista

PRODUCER

Melissa Guevara, Ernesto Bautista, Tatiana Puerto. Error.Proyecto, Jumex Foundation

CONCEPT/ SCREENPLAY

Ernesto Bautista

PHOTOGRAPHY

Tatiana Puerto, Ernesto Bautista

EDITION

Tatiana Puerto, Ernesto Bautista

CAST

Tatiana Puerto, Karen Alemán, Ernesto Bautista, Andrea Elorza, Nina Fiocco, Martha Medina, Elizabeth Mora, Panayú Sala, Mariana Sosa

POSTER OF THE FILM.

The Last Transmission of the Nereids is a fable, worked in a clandestine radio workshop with a group of women, whom we will call Kanin, Zoya, Valentina, Calma, Jiribilla, Pita and Musa. The texts, opinions, proposals and works derived from their participation belong to them, unless otherwise stated in the credits. The group, after the experience in the workshop, articulated NEREIDAS TRANSMISSION, who are still operating and whom we have deep respect for having continued their search for critical options to change their context.

La Ultima Transmisión de las Nereidas es una fábula, trabajada en un taller de radio clandestina con un grupo de mujeres, a quienes llamaremos Kanin, Zoya, Valentina, Calma, Jiribilla, Pita y Musa. Los textos, opiniones, propuestas y trabajos derivados de su participación les pertenecen a ellas, salvo se declare lo contrario en los créditos. El grupo, después de la experiencia en el taller, articuló TRANSMISIÓN NEREIDAS, quienes todavía operan y a quienes guardamos un profundo respeto por haber continuado su búsqueda de opciones críticas para cambiar su contexto.

Translation below the original text:

(…) Proyecto radial y fílmico de Ernesto Bautista y Tatiana Puerto + Transmisión Nereidas, es un polizonte en el espacio de ERROR. Aunque esté físicamente emplazado, a la vez se articula desde la invisibilidad, a manera de evocación.

(…) A radio and film project by Ernesto Bautista and Tatiana Puerto + Transmisión Nereidas, is a stowaway in the ERROR space. Although it is physically located, at the same time it is articulated from invisibility, as an evocation.

Quizás se pueda decir que en la voz existe la forma del relato: una forma de bordes ambiguos y centellas repentinas, en la cual, sin que sea posible distinguirla claramente, se alterna el cortocircuito de ficción y realidad. Al cruzar muchas voces emerge algo parecido a un archipiélago; ahí, desde la distancia, en el imaginario de la escucha, se pueden detectar los ecos de un territorio. Así, en ese ir y venir, entender y malentender, relatar y regresar, desde estos lugares separados, se resiste en el contacto. En la frecuencia variable de una radio independiente, la acción desde la palabra acentúa el valor de la complicidad: en este periodo de perpetuo registro y vigilancia, se reivindica la posibilidad de construir redes desde lo dicho y lo no dicho, basadas en los cuerpos y en sus ausencias, en la construcción de relatos y códigos propios. Así es que la conversación —en su continua ruptura, en la decisión de ocupar un lugar en el relato, en el desmontaje de la palabra— se hace posibilidad política.

Perhaps it can be said that the form of the story exists in the voice: a form with ambiguous edges and sudden flashes, in which, without being able to distinguish it clearly, the short circuit of fiction and reality alternates. By crossing many voices something similar to an archipelago emerges; there, from a distance, in the imaginary of listening, the echoes of a territory can be detected. Thus, in this coming and going, understanding and misunderstanding, relating and returning, from these separate places, it resists contact. In the variable frequency of an independent radio, the action from the word accentuates the value of complicity: in this period of perpetual recording and surveillance, the possibility of building networks from the said and the unsaid, based on the bodies and in their absences, in the construction of their own stories and codes. Thus it is that the conversation —in its continuous rupture, in the decision to occupy a place in the story, in the disassembly of the word— becomes a political possibility.

Esta posibilidad afonda en escribir la historia en presente, en el quehacer y derrotar sus principios firmes, para sustituirlo con un conjunto de voces cuyo oficio sea una continua escritura provisional. De hecho, si existiera un Monumento que no fuera al Mar*, sino al polizonte, este viviría en el espacio de la orilla, se ahogaría y volvería a emerger, transformado en los altibajos de la marea y de sus derivas, inclinado o levantado por el viento que de la costa soplaría hacia el interior.

This possibility deepens in writing history in the present, in the task and defeating its firm principles, to replace it with a group of voices whose job is a continuous provisional writing. In fact, if there were a Monument that did not go to the Sea, but to the stowaway, it would live in the space of the shore, it would drown and re-emerge, transformed by the ups and downs of the tide and its drifts, inclined or raised by the wind that would blow inland from the coast.

Nina Fiocco for Terremoto Magazine.
*Note from the artist: The project was originally named Monumento al Mar (Monument to the Sea).

ERROR.PROYECTO. PUEBLA, ZARAGOZA, MÉXICO.
PHOTO: NINA FIOCCO, OSCAR FORMACIO. ERROR PROYECTO.
ERROR.PROYECTO. PUEBLA, ZARAGOZA, MÉXICO.
PHOTO: NINA FIOCCO, OSCAR FORMACIO. ERROR PROYECTO.
ERROR.PROYECTO. PUEBLA, ZARAGOZA, MÉXICO.
PHOTO: NINA FIOCCO, OSCAR FORMACIO. ERROR PROYECTO.
ERROR.PROYECTO. PUEBLA, ZARAGOZA, MÉXICO.
PHOTO: NINA FIOCCO, OSCAR FORMACIO. ERROR PROYECTO.
ERROR.PROYECTO. PUEBLA, ZARAGOZA, MÉXICO.
PHOTO: NINA FIOCCO, OSCAR FORMACIO. ERROR PROYECTO.
ERROR.PROYECTO. PUEBLA, ZARAGOZA, MÉXICO.
PHOTO: NINA FIOCCO, OSCAR FORMACIO. ERROR PROYECTO.
ERROR.PROYECTO. PUEBLA, ZARAGOZA, MÉXICO.
PHOTO: NINA FIOCCO, OSCAR FORMACIO. ERROR PROYECTO.
STIL FROM THE FILM.
STIL FROM THE FILM.
STIL FROM THE FILM.

PROYECTO REALIZADO CON EL APOYO DE:

Transmision Nereidas

Tatiana Puerto


PRODUCTION CREDITS AND ACKNOWLEDGMENTS

FILM. Concept and screenplay: Ernesto Bautista/ Director: Tatiana Puerto, Ernesto Bautista

Producer: Melissa Guevara, Ernesto Bautista, Tatiana Puerto. Error.Proyecto, Jumex Foundation/ Photography: Tatiana Puerto, Ernesto Bautista/ Edition: Tatiana Puerto, Ernesto Bautista/ Cast: Tatiana Puerto, Karen Alemán, Ernesto Bautista, Andrea Elorza, Nina Fiocco, Martha Medina, Elizabeth Mora, Panayú Sala, Mariana Sosa. Sergio González.

PROJECT. Nina Fiocco, Oscar Formacio. Acknowledgments: Fundación Jumex.

LINKS, DOWNLOADS AND REFERENCES


All images shown in this website are under copyright from Ernesto Bautista unless it says otherwise. For more information check the Privacy Policy.