ERNESTO BAUTISTA

writer – filmmaker – visual artist

Research about the possibilities of the written word. Written images proposed mainly on paper posters.

Investigación sobre las posibilidades de la palabra escrita y el pensamiento puro. Imágenes escritas planteadas principalmente en pósters de papel.


ENGLISH TITLE: STUDY ABOUT CIRCULATION OF THE PURE IMAGE

The research explores the possibilities of expanded literature and the incursions of literary codes in visual works. When the word becomes an image, is it said, read, heard or seen? And the purest part of an image, its ultimate essence, will be its text? What image is created from an isolated poetic code?

La investigación explora las posibilidades de la literatura expandida y las incursiones de los códigos literarios en obras visuales. Cuando la palabra se vuelve imagen, ¿se dice, se lee, se escucha o se ve? Y ¿lo más puro de una imagen, su esencia última, será el texto de ella? ¿Qué imagen se crea a partir de un código poético aislado?

I come from poetry, but since the beginning I was struck by the limits of creation of images, because the text is only the container for a set of instructions to understand the sensory constructions that perception creates, and to exist is to perceive and be perceived. (George Berkeley) , then, literature can be understood as instructions for existence through the imagination.

Vengo de la poesía, pero desde un principio me llamó la atención los límites de la creación de imágenes, porque el texto es solo el contenedor de un conjunto de instrucciones para comprender las construcciones sensoriales que crea la percepción, y existir es percibir y ser percibido (George Berkeley) , entonces, las literaturas pueden ser entendidas como instrucciones para la existencia a través de la imaginación.

All the posters can be downloaded free of charge and in different formats for printing in the project’s downloadable repository.

Todos los posters pueden ser descargados sin costo y para impresión en distintos formatos en el Repositorio de descargables del proyecto.

(…) The poetic resource also appears in the Study on the circulation of the Pure Image. This is an imaginary project, a literary invitation that encourages you to imagine the abstraction of a mental image solely guided by the poem. Gaston Bachelard writes that “the poetic image can be characterized as a direct link from one soul to another, (…) and this must be naive and psychologically ephemeral” . In the same way, these phrases extracted from poems generate a fragile and highly personal, unique and fictitious image, which can circulate in a physical, spiritual, or imaginary way. The artist asks us to transcend the image, to make it our own or to get rid of it completely. (…)

(…) El recurso poético aparece también en el Estudio sobre la circulación de la Imagen Pura. Este es un proyecto imaginario, una invitación literaria que incita a imaginar la abstracción de una imagen mental únicamente guiada por el poema. Gaston Bachelard escribe que “la imagen poética puede caracterizarse como un vínculo directo de un alma a otra, (…) y esta debe ser ingenua y psicológicamente efímera” . De la misma manera estas frases extraídas de poemas generan una imagen frágil y sumamente personal, única y ficticia, que puede circular de una manera física, espiritual, o imaginaria. El artista nos pide que trascendamos la imagen, que la volvamos nuestra o que nos deshagamos de ella completamente. (…)

Josseline Pinto. Part of the exhibition text for the solo show Un Vacío Infinito Llenándose con la Memoria (An Infinite Void filling up with Memory). Valenzuela Klenner Gallery. Bogotá, Colombia.
INSTALLATION VIEW AT VALENZUELA KLENER GALLERY. BOGOTÁ, COLOMBIA.
INSTALLATION VIEW AT FLORA ARS NATURA. BOGOTÁ, COLOMBIA.
INSTALLATION VIEW AT VALENZUELA KLENER GALLERY. BOGOTÁ, COLOMBIA.

PRODUCTION CREDITS AND ACKNOWLEDGMENTS

La Mala Fama (Morelia, Michoacán. México). Julian Antares, Niurka Guzmán.

Acknowledgments: Josseline Pinto, Omar Lopez-Chahoud. Valenzuela Klenner Gallery (Jairo Valenzuela), The Fire Theory. Prosjektrom Normanns (Elin Melberg and Margrethe Aanestad) Open Source Gallery (Monika Wuhrer and Shauna Sorensen). Paula Silva Díaz. Amanda de la Garza.

LINKS, DOWNLOADS AND REFERENCES

Open Source Gallery register.

Un Vacío Infinito Llenándose con la Memoria at Valenzuela Klenner Gallery register by Josseline Pinto.

ʀᴇᴘᴏsɪᴛᴏʀɪᴜᴍ of Relational Literature research (Downloads, essays, registers).


All images shown in this website are under copyright from Ernesto Bautista unless it says otherwise. For more information check the Privacy Policy.