ERNESTO BAUTISTA

writer – filmmaker – visual artist

Synopsis: Three characters narrate over the years their experiences in their childhood homes, which today can only be accessed through their memories. The memories of these spaces become an allegory of the confinement that inhabits them.

Sinopsis: Tres personajes narran a lo largo de los años sus vivencias en las casas de su infancia las cuales hoy solo pueden acceder a través de sus recuerdos.  Las memorias de estos espacios, se convierten en una alegoría del encierro que les habita.


ENGLISH TITLE

CONSTRUCTION OF THE HOUSES
IN THE CITIES OF MEMORY

YEAR RELEASE

2019

DIRECTOR

Ernesto Bautista

PRODUCER

Melissa Guevara

CONCEPT/ SCREENPLAY

Ernesto Bautista

EDITION

Tatiana Puerto, Ernesto Bautista

PHOTOGRAPHY

Ernesto Bautista

CAST

Manuel Bolaños, Elizabeth Rivas, Mauricio Kabistan.

Construction of the cities of memory is a video work by Salvadoran artist Ernesto Bautista that speaks through the memories of his closest friends. Bautista interviewed several close ones to ask them about the first house they lived in or the first house they lost. Upon these oral memories, the artist builds a 3D modeled city with all the houses his friends remember, houses that no longer exist for them, but are real again in this new virtually. 

Construcción de las ciudades de la memoria es un trabajo en video del artista salvadoreño Ernesto Bautista que habla a través de los recuerdos de sus más allegados. Bautista entrevistó a varios allegados para preguntarles sobre la primera casa en la que vivieron o la primera casa que perdieron. Sobre estos recuerdos orales, el artista construye una ciudad modelada en 3D con todas las casas que sus amigos recuerdan, casas que para ellos ya no existen, pero que vuelven a ser reales en esta nueva virtualidad.

Bautista’s project refers to houses from the past. Houses that were once a very dear home and are now just a memory. Houses that were lost due forced displacements, divorces, violence or even changes like new family members.  In the context of a pandemic and this exhibition, what does a home mean now? What new memories are we creating in our current places?

El proyecto de Bautista remite a casas del pasado. Casas que alguna vez fueron un hogar muy querido y ahora son solo un recuerdo. Casas que se perdieron por desplazamientos forzados, divorcios, violencia o incluso cambios como nuevos miembros de la familia. En el contexto de una pandemia y esta exposición, ¿qué significa un hogar ahora? ¿Qué nuevos recuerdos estamos creando en nuestros lugares actuales?

As Bautista says “this is the recreation of houses inside a heterotopy, a virtual stage”. This virtual city grows with new houses that friends keep remembering. The work captures what is important about a house to the people that live in it and how we relate to spaces and objects. It captures how our bodies find comfort in a room, a couch, a person. This piece is a portrait of the most intimate space we have, our house, one that we are forced to discover now in a new way and that will become a memory years ahead.

Como dice Bautista “esta es la recreación de casas dentro de una heterotopía, un escenario virtual”. Esta ciudad virtual crece con nuevas casas que los amigos siguen recordando. La obra captura lo que es importante de una casa para las personas que la habitan y cómo nos relacionamos con los espacios y los objetos. Captura cómo nuestros cuerpos encuentran comodidad en una habitación, un sofá, una persona. Esta pieza es un retrato del espacio más íntimo que tenemos, nuestra casa, que nos vemos obligados a descubrir ahora de una forma nueva y que se convertirá en un recuerdo años después.

Josseline Pinto.
Guatemalan curator.
Taken from the text for the exhibition “NOTES FOR TOMORROW“.

EXCERPT.

EXCERPT 2.

STIL FROM THE FILM.
STIL FROM THE FILM.
STIL FROM THE FILM.
STIL FROM THE FILM.
STIL FROM THE FILM.
STIL FROM THE FILM.

Construction of the Houses in the Cities of Memory as a theoretical discourse, is an exploration of the approaches of the space of Gaston Bachelard in two of his books “The poetics of space” and “Dialectics of the inside and the outside,” of the theory of the Immersive Reality and the Heterotopies of Michel Foucault, as well as a prolongation of previous investigations. The research bases its pillars on the use of virtual reality, 3d modeling, architecture, cinema, installation, literature (upon the final novel) and documentary.

La Construcción de las Casas en las Ciudades de la Memoria como discurso teórico, es una exploración de los planteamientos del espacio de Gaston Bachelard en dos de sus libros “La poética del espacio” y “Dialéctica del adentro y del afuera”, de la teoría de la Realidad Inmersiva y las Heterotopías de Michel Foucault, así como una prolongación de investigaciones previas. La investigación basa sus pilares en el uso de la realidad virtual, el modelado 3d, la arquitectura, el cine, la instalación, la literatura (sobre la novela final) y el documental.

VIDEOINSTALLATION VIEW AT THE PERA MUSEUM. ISTAMBUL, TURKEY.
VIDEOINSTALLATION VIEW AT THE PERA MUSEUM. ISTAMBUL, TURKEY.
VIDEOINSTALLATION VIEW AT THE PERA MUSEUM. ISTAMBUL, TURKEY.
VIDEOINSTALLATION VIEW AT THE PERA MUSEUM. ISTAMBUL, TURKEY.

PRODUCTION CREDITS AND ACKNOWLEDGMENTS

Josseline Pinto. ICI Independent Curators International. Becky Naom, Jordan Jones.

Talents: Elizabeth Rivas, Mauricio Kabistan, Manuel Bolaños/ Edition: Tatiana Puerto, Ernesto Bautista/ Rothoscopy: Tatiana Puerto, Ernesto Bautista.

LINKS, DOWNLOADS AND REFERENCES

Un Vacío Infinito Llenándose con la Memoria at Valenzuela Klenner Gallery register by Josseline Pinto.


All images shown in this website are under copyright from Ernesto Bautista unless it says otherwise. For more information check the Privacy Policy.