Project co-created with salvadoran artist Melissa Guevara. Exploring the migrant experience through voices and Google Earth visuals, The project delves into common feelings of ‘otherness’ in diverse contexts.
Proyecto co-creado con la artista salvadoreña Melissa Guevara. Explorando la experiencia de los migrantes a través de voces y visuales de Google Earth, el proyecto profundiza en sentimientos comunes de ‘alteridad’ en contextos diversos.
ENGLISH TITLE
THE SOUND OF THE WIND IN NO ONE‘S LAND.
YEAR RELEASE
2020
CONCEPT/ OUTLINES
Melissa Guevara, Ernesto Bautista
PRODUCTION
Melissa Guevara, Ernesto Bautista. The Fire Theory. LACE Contemporary.
EDITION
Tatiana Puerto
CAST
Cast.
EXCERPT OF THE FILM
40 MINUTES VERSION (LOW RES)
ENGLISH TITLE: THE SOUND OF THE WIND IN NO ONES LAND
“The sound of the wind in no man’s land” are the voices and testimonies of migrants, coming from and displaced to different contexts, for different reasons, with different realities; but all with feelings in common that leads them to reflect on their own condition of “others”, accompanied by videos of territories of migration passage obtained in Google Earth. Along the way, where everything reconstructs its meaning because the contexts are a roulette of events that do not stop, we want to use the name of the wind because it becomes the vehicle of those stories, which are as ephemeral as they are transcendental, like the dreams, doubts, hopes and stories of the people who move in the transit territories between all these countries, on a path as distorted as its rules. In the end, questioning reality from this aesthetic point of view becomes a way of seeing, without stopping trying to shape it, because fear begins when the forms of reality are deconfigured towards what cannot be predicted.
“El sonido del viento en tierra de nadie” son las voces y testimonios de personas migrantes, provenientes y desplazadas a diferentes contextos, por diferentes motivos, con diferentes realidades; pero todos con sentimientos en común que los lleva a reflexionar sobre su propia condición de “otros”, acompañados de videos de territorios de paso obtenidos en Google Earth. En el camino, donde todo reconstruye su sentido porque los contextos son una ruleta de hechos que no se detienen, queremos utilizar el nombre del viento porque se convierte en el vehículo de esas historias, tan efímeras como trascendentales, como los sueños, dudas, esperanzas e historias de las personas que se mueven en los territorios de tránsito entre todos estos países, por un camino tan distorsionado como sus reglas. Al final, cuestionar la realidad desde este punto de vista estético se convierte en una forma de ver, sin dejar de intentar moldearla, porque el miedo comienza cuando las formas de la realidad se desconfiguran hacia lo que no se puede predecir.
PRODUCTION CREDITS AND ACKNOWLEDGMENTS
N/A
LINKS, DOWNLOADS AND REFERENCES
Screening at LACE Contemporary.
LACE Contemporary virtual tour (video).