Synopsis: A key figure in the Salvadoran civil war lies in an anonymous bed in a hospital. On television, the moral judgment of the figure of a hero or a genocide is debated with a missing combatant who belonged to both sides of the war. In the last 12 minutes of his life, this old man has another major trial in his dreams.
Sinopsis: Una figura clave en la guerra civil salvadoreña yace en una cama anónima en un hospital. En la televisión se debate el juicio moral de la figura de un héroe o un genocida con un combatiente desaparecido que perteneció a ambos bandos de la guerra. En los últimos 12 minutos de su vida, este anciano tiene otra gran prueba en sus sueños.
ENGLISH TITLE
SALVATION
YEAR RELEASE
Unreleased
DIRECTOR
Ernesto Bautista
PRODUCER
Melissa Guevara, The Fire Theory
CONCEPT/ SCREENPLAY
Ernesto Bautista
PHOTOGRAPHY
Rodrigo Dada
EDITION
Tatiana Puerto
CAST
Ingrid Elias, Luis Balibrera, Marlon Avedaño, Diana Cortez, Julissa Pimentel, Boris Barraza, Marcelino Peña
Anastasia, a nurse and ex-war combatant lives in mourning, works in a public hospital, receives some tapes and the hospital receives an unknown octogenarian in a coma. She has to face her past again and will have to decide once and for all what to do with everything she drags from that painful past.
Anastasia, enfermera y excombatiente de guerra vive de luto, trabaja en un hospital público, recibe unas cintas y el hospital recibe en coma a un desconocido octogenario. Tiene que enfrentarse de nuevo a su pasado y tendrá que decidir de una vez por todas qué hacer con todo lo que arrastra de ese doloroso pasado.
“Salvación” explores the map of symbols from the echoes of the civil war, memory, pain and what is inherited from the children of war; to those who are now living in the postwar period. The proposal does not seek historical accuracy, but an exploration of an emotional portrait, which allows exploring the theme of victims related to guilt, forgiveness, reparation; but also duel and revenge. How all this is and has been treated, ignored or covered in El Salvador by the very people who lived through it. In general, what are the ways in which the country currently deals with the responsibilities of the decisions made in its past. This project is proposed as a tool for reflection and reimagining of context, from a visual, artistic, literary, poetic and philosophical exploration.
“Salvación” explora el mapa de símbolos desde los ecos de la guerra civil, la memoria, el dolor y lo heredado a los hijos de la guerra; a quienes viven ahora la posguerra. La propuesta no busca una exactitud histórica, sino una exploración de un retrato emocional, que permita explorar el tema de las víctimas relacionado con la culpa, el perdón, la reparación; pero también el duelo y la venganza. Como todo esto es y ha sido tratado, ignorado o cubierto en El Salvador desde las mismas personas que lo vivieron. En general, cuales son las formas en las que lidia la patria actualmente con las responsabilidades de las decisiones tomadas en su pasado. Este proyecto se plantea como una herramienta de reflexión y reimaginación de contexto, desde una exploración visual, artística, literaria, poética y filosófica.
TEASER
FIRST SKETCH
PRODUCTION CREDITS AND ACKNOWLEDGMENTS
TEASER: Direction and screenplay: Ernesto Bautista / Producer: Melissa Guevara, The Fire Theory/ Cinematography: Rodrigo Dada, Ernesto Bautista/ Chief Producer: Gianfranco Castaneda/ Producer Assistant: Geraldina Portillo/ Casting Director: Kathya Villacorta, Sivar Casting/ Cast Director: Marlon Avedaño/ Camera: Lucy Tomasino/ Sound: Paolo Hasbun/ Arts Direction: Tatiana Puerto/ Edition and Mounting: Tatiana Puerto/ Cast: Ingrid Elias, Julissa Pimentel, Luis Balibrera, Marcelino Peña, Geraldina Portillo, Gianfranco Castaneda/ Agradecimientos: Sivar Casting, Centro Cultural de España en El Salvador, Maestra Josefina Sibrian, Don Rogelio Campos, Marina Hernandez, Monica Mejia.
Funding: Apoyo al Desarrollo de Largometraje, Convocatoria 2021. IBERMEDIA
Acknowledgments: Sivar Casting.
LINKS, DOWNLOADS AND REFERENCES
Official site.